Salgsbetingelser

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger: FCC EVENT & CATERING AS Organisasjonsnummer: 932 234 955

Kontakt: Trenger du å ta kontakt angående levering/henting eller lurer på noe kan du nå følgende personer:

Anne Henckel/Restaurantsjef: +47 47 99 77 95

Lars Helge Røed/Kjøkkensjef: +47 90 19 64 68 mellom 08.00-16.00. Send SMS utover dette tidsrommet

Forretningsadresse: Prinsessealléen 46, 0276 OSLO Postadresse: Strømsbusletta 9P, 4847 ARENDAL

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Priser:

  • Alle priser på nettsiden er inkl. 15% mva. og eks. levering/henting med mindre annet er spesifisert.
  • Mat som bestilles i forbindelse med vårt selskapslokale i Prinsessealléen 46 eller i selskaper hos dere hvor vi stiller med personale faktureres med 25% mva.

Priser leveranse:

  • Priser for levering avhenger av hvor det skal leveres. Pris på levering for din adresse finner du i handlekurven.
  • Ønsker levering utenfor våre standard områder, helg eller på spesielle tidspunkt. Ta kontakt.
  • Når vi leverer i Oslo sentrum må kunde ta i mot mat på gateplan eller ha tilgjengelig parkeringsmulighet i umiddelbar nærhet.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Privatpersoner betaler med Vipps eller Klarna ved bestilling.

Firma faktureres med forfall 5 virkedager før arrangement.

Retur av fat:

  • Vi kan hente fatene dagen etter eller dere kan levere selv til Prinsesseallen 46, 0276 Oslo innen 16.00 dagen etter.
  • Hvis vi skal hente fatene tilkommer et hente tillegg på 500,-
  • Hvis det mangler fat, service eller serveringsbestikk vil det som ikke er returnert faktureres.

6. Levering

Henting av catering:

Maten hentes hos oss i Prinsessealleen 46, 0276 Oslo eller leveres på avtalt sted og tidspunkt mot et leveransetillegg.

Endring og avbestilling:

  • Redusering av antall retter og gjester og avbestilling kan ikke gjøres senere enn 5 virkedager før selskapet. Ved reduksjon/avbestilling før frist krediteres overskytende beløp.
  • Økning av antall retter/tilleggs retter og gjester kan gjøres inntil 48 timer før levering.
  • Avbestilling uten kostnad, må skje senest 5 virkedager før selskapet.

Sånn kommer maten levert:

  • All kald mat kommer ferdig lagt opp og pyntet til og settes bordet.
  • Varm mat leveres i fine ildfaste former som kan varmes i ovn og settes rett på bordet.
  • Varmmaten varmes i henhold til instruksjonen som følger med.

Maten kan leveres ferdig varmet mot et tillegg på 1000,- og bør serveres innen 60-90 minutter etter levering. Levering gjøres i henhold til våre standard leverings-tidspunkter hvis ikke annet er avtalt.

NB! ØNSKER DU ENGANGS-EMBALLASJE FOR Å SLIPPE RETUR AV PORSELEN OG KOSTNADEN DETTE MEDFØRER, MÅ DETTE SPESIFISERES KOMMENTARFELTET.

DET FØLGER IKKE MED SERVERINGS BESTIKK, MEN KAN LEVERES MOT ET TILLEGG PÅ KR 50,- PR RETT.

VED RÅVAREMANGEL FORBEHOLDER VI OSS RETTEN TIL Å BYTTE UT ET PRODUKT MED EN LIKEVERDIG RÅVARE. DETTE VIL I TILFELLE INFORMERES I FORKANT.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Det er ingen angrerett på salg av ferskvarer og tilvirkningsvarer i henhold til angrerettloven § 22.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved reklamasjon skal kunden henvende seg til Kundeservice: https://fcccatering.no/kontakt/ for reklamasjonsprosessen.

Anne Henckel/Restaurantsjef: +47 47 99 77 95

Lars Helge Røed/Kjøkkensjef: +47 90 19 64 68 mellom 08.00-16.00. Send SMS utover dette tidsrommet

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Denne delen av teksten inneholder detaljert informasjon om kjøperens rettigheter og prosedyrer ved mangel på en vare, inkludert mulighetene for retting, omlevering, prisavslag, og heving av kjøpet, samt kontaktinformasjon for reklamasjon.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Dette segmentet av teksten omhandler selgerens rettigheter ved mislighold fra kjøperens side, garantibetingelser gitt av selgeren eller produsenten, og retningslinjer for behandling av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.